Jászteleki Egészségház felújítása
A projekt a pályázati felhívás mellékletét képező Területspecifikus melléklet 1.2. pontjában szerepelő Jászberényi, Mezőtúri, Szolnoki, Tiszafüredi
járások számára elkülönített indikatív keretösszegre irányul (579,6 millió Ft) a) a projekt célja A Jászteleki Egészségház felújítása Jásztelek Községi
Önkormányzat a tulajdonában lévő több mint 30 éves egészségházát szeretné felújítani jelen projekt keretében. Az elmúlt időszakban többször
pályázott az épület felújítására, ezek közül a 2007-ben benyújtott komplex akadálymentesítésre vonatkozó pályázata (ÉAOP-2007-4.1.5) nyert
támogatást. Az akadálymentesítés munkálatait 2009-ben fejezte be az önkormányzat. 2014-ben egy másik sikeres (KEOP-4.10.0/N) pályázat
keretében sikerült napelemeket telepíteni az egészségház tetőszerkezetére. Az elmúlt időszakban végrehajtott fejlesztések ellenére ezidáig nem
sikerült megoldani az épület energetikai korszerűsítését. Az intézmény működtetése jelentős többlet kiadást jelent az önkormányzat számára. A külső
hőszigetelés és a nyílászárók cseréjével, valamint fűtéskorszerűsítéssel az épület fenntartási és üzemeltetési költségei csökkenthetőek. Ezen
fejlesztések hiányában a meglévő napelemek sem tudnak 100%-os hatásfokon működni. A fenti fejlesztések megvalósítása elengedhetetlen az
önkormányzat számára, hogy a lakosság számára korszerű körülmények között tudja biztosítani az egészségügyi szolgáltatásokat. A felújításra
kerülő épület Jásztelek, Szabadság út 86/A (hrsz: 5) alatt található. Az elmúlt években az önkormányzat – anyagi lehetőségeihez mérten - csak a
legszükségesebb állagmegóvó munkálatokat végezte el az épületen. Mára elengedhetetlenné vált az épület felújítása, hiszen gazdaságos módon
már nem üzemeltethető, valamint a lakosságnak nyújtandó egészségügyi szolgáltatások bővítése miatt is nélkülözhetetlen a fejlesztés. Az orvosi
rendelő nyílászárói elavultak, rosszul szigetelnek, a legtöbb ablakon bezárt állapotában is ujjnyi résen szökik a „meleg” levegő. Az ingatlan
energetikai paraméterei nem megfelelőek, az épület hő vesztesége és az energia felhasználási költségei nagyon magasak. A műszaki leírás részét
képező fotódokumentációban is jól látható, hogy mennyire elavultak a nyílászárók. A rendelőkben található eszközök többsége nem felel meg a
korszerű egészségügyi alapellátás feltételeinek. Az eszközpark hiányos, elavult. A projekt keretében olyan új eszközök beszerzésére kerül sor,
amelyekkel korábban nem rendelkezett az intézmény, vagy a meglévők cseréje indokolt. A projekt közvetlen célja tehát az egészségház épületének
felújítása, amely magában foglalja a homlokzati hőszigetelést, a nyílászárók cseréjét, valamint a fűtés korszerűsítését. A tervezett fejlesztés
megvalósításától az önkormányzat jelentős energia és fűtésköltség megtakarítást szeretne elérni. A tervezett épületenergetikai korszerűsítéseknek
köszönhetően az épület „DD – korszerűt megközelítő” kategóriánál jobb, CC kategóriába fog esni. A fejlesztés eredményeként: - Jobb egészségügyi
szolgáltatásokban részesülő lakosok száma: 1638 Fő - Fejlesztéssel érintett egészségügyi alapellátást nyújtó szolgálatok (benne: háziorvos, házi
gyermekorvos, fogorvos, védőnői szolgálat, iskola-egészségügyi ellátás) száma: 4 db (házi orvosi szolgálat, védőnői szolgálat, iskola-egészségügyi
szolgálat, fogászati szolgálat) - Újonnan épített vagy felújított rendelők, tanácsadók száma: 4 db A projekt átfogó célja az érintett településen élők
számára a szolgáltatások színvonalának emelése, minőségi alapellátás biztosítása, valamint a különböző egészségügyi szolgáltatások egészségház
épületében történő integrálása. A projekt támogatásból beszerzésre kerülő eszközbeszerzést is tartalmaz, melynek keretében a működtetéséhez
szükséges eszközöket kívánja az önkormányzat beszerezni. Az önkormányzat a Pályázati Felhívás 3.2.1 d) pontja alapján - a támogatás
visszafizetésének terhe mellett - vállalja, hogy legkésőbb a projektzárásig betölti az esetlegesen felmerült üres praxisokat. A fogorvosi praxis
továbbra is helyettesítéssel fog működni. b) a projekt szakmai-műszaki tartalma a választott önállóan támogatható és önállóan nem támogatható
tevékenységek körének a bemutatásával együtt A projekt önállóan és önállóan nem támogatható tevékenységeket is tartalmaz. Az önállóan
támogatható tevékenységek közül sor kerül az egészségház épületének felújítására homlokzati hőszigeteléssel, nyílászárócserével, valamint
fűtéskorszerűsítéssel. Az önállóan nem támogatható tevékenységek az alábbiak: - Eszközbeszerzés: a működési engedélyben és az OEP
finanszírozási szerződésben foglalt tevékenységek végzéséhez szükséges minőségi definitív ellátás biztosításához elengedhetetlen műszer, gép és
egyéb eszköz beszerzése, mobil eszközök preferálása mellett. - Szolgálati lakás parkettájának felújítása Az épület komplex akadálymentesítése
2009-ben megvalósult. c) a felhívás 3.2 pontjában előírt feltételek teljesülése Az önkormányzat a pályázati felhívás 3.2. pontjában szerepelő
valamennyi feltételt figyelembe vette és teljesíti a tervezés és a megvalósítás folyamán: A pályázó a projektre vonatkozó valamennyi
környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályt betartja. A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és
viselkedésében a pályázó esélytudatosságot fejez ki: nem közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra vonatkozó meglévő előítéleteket. A projekt
ellenálló az éghajlatváltozással és a természeti katasztrófákkal szemben. A projektnek nincs előre látható klímakockázata. A fejlesztés nem jár
vizekbe történő beavatkozással. A projekt nem külterületen és nem zöldmezős beruházásként valósul meg. A pályázó figyelembe veszi és
érvényesíti az egyetemes tervezés elveit, azaz a nők és férfiak igényeit, az idősek, a fogyatékosok és a gyermekek igényeit és bemutatja ennek
módját. Az épület komplex akadálymentesítése 2009-ben megvalósult. A pályázó rendelkezik Helyi Esélyegyenlőségi Programmal. A fejlesztés 300
millió Ft alatti összköltséggel valósul meg, ezért költség-haszon elemzés elvégzése nem kötelező. A beruházás révén megvalósítani kívánt
épületenergetikai korszerűsítés(ek) (energiahatékonysági fejlesztések, megújuló energia felhasználás) vonatkozásában az önkormányzat nem vesz
igénybe a 2014-2020-as tervezési időszak TOP-3.2.1 felhívásából támogatást, továbbá ezen épületenergetikai korszerűsítés(eke)t és azok költségeit,
számláit elkülöníthetően tartja nyilván. d) a felhívás tartalmi értékelési szempontok pontjában előírt feltételek teljesülése A megvalósuló infrastruktúra
fejlesztés által a projekt hozzájárul a Semmelweis Tervben és az "Egészséges Magyarország 2014-2020." c. Egészségügyi Ágazatai Stratégiában
foglalt célkitűzések megvalósulásához. A projekt keretében fejlesztésre kerül legalább egy alapellátási funkció. A fejlesztés eredményeként
megvalósul az egészségház felújítása, amely a háziorvosi, a védőnői, az iskola egészségügyi és fogorvosi szolgálatnak ad helyet. A projekt
illeszkedik a felhívás céljához. A fejlesztés a felhívásban szereplő célokat teljesíti, indokolatlan fejlesztési célokat nem nevesít. A beruházás a
290/2014. (XI.26.) Korm. rend. 3. sz. melléklete alapján kedvezményezett járásban található. Ellátási körzet lakosságszáma eléri a 900 főt. A
településen egy körzet működik. A fejlesztéssel érintett szolgáltatás érvényes működési engedéllyel és OEP finanszírozási szerződéssel rendelkezik.
Az önkormányzat a pályázatában és a megalapozó dokumentumban bemutatta a célcsoport igényeit és ennek megfelelően készült a projektjavaslat.
A projekt csak a Felhívás 3.1. pontjában meghatározott támogatható tevékenységekhez igényel támogatást, valamint a projektjavaslat tartalma
megfelel a 3.2. pontban foglalt kritériumoknak. A beszerzésre kerülő felszerelések, eszközök összhangban vannak a támogatási kérelemben
bemutatott szakmai programmal. A fejlesztések megtervezésekor a támogatást igénylő egyeztetett az érintett egészségügyi szolgáltatóval a
fejlesztési szükségletekről. A betervezett mérföldkövek reálisak és a felhívásban rögzített ütemezéssel összhangban vannak. Az önkormányzat
pályázatában és a megalapozó dokumentumban bemutatta, hogy rendelkezik megfelelő mértékű, a projekt tartalmához illeszkedő orvosi és
asszisztensi humánerőforrással. Az egészségházban jelenleg egy házi orvos – helyettesítéssel -, egy asszisztens és egy védőnő – állandó
megbízással -, valamint egy fogorvos – helyettesítéssel – dolgozik. A fejlesztési elképzelés bemutatásában mérlegelésre került, hogy milyen valós
kockázati tényezők veszélyeztetik a fejlesztés megvalósulását, azok milyen valószínűséggel következhetnek be, milyen hatást gyakorolnak a
fejlesztésre, az önkormányzat a kockázati tényezők kivédésére javaslatot tett. A projekttevékenységek komplex fejlesztést biztosítanak. A tervezett
alapellátási fejlesztés hozzájárul az adott településen a népesség megtartásához, az életminőség javításához, a munkaképesség fenntartásához és
az elérhetőség javításához. A fejlesztési elképzelés más ágazati OP-k kapcsolódó intézkedéseivel szinergiában valósul meg. A projekt hosszú távú
fenntartását az egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltató és az önkormányzat közötti szakmai együttműködések, megállapodások biztosítják és ez a
támogatási kérelemben bemutatásra került. Az ellátandó betegszám, helyi demográfiai, gazdasági helyzetből adódó releváns helyi szükségletek
alakulása biztosítja a fejlesztés szakmai fenntarthatóságát. A projekt keretében olyan infrastrukturális fejlesztés valósul meg, amely hozzájárul a
környezeti fenntarthatósághoz az erőforrás-hatékonysági és a környezettudatossági szempontok érvényesítésével. A projekt figyelembe veszi a
költséghatékonysági szempontokat, melynek eredményeként a projektben tervezett fejlesztések hozzájárulnak az intézmény takarékos
költségvetéséhez, működési költségeinek csökkentéséhez. Az egészségügyi alapellátási rendszer infrastruktúrája területileg kiegyenlítődik: rossz
állapotú, illetve hiányos vagy elavult eszközökkel rendelkező egészségház épületének felújítása valósul meg. A beruházás költséghatékony módon,
reális és takarékos költségvetéssel tervezett. A fejlesztési elképzelés reálisan járul hozzá az adott területi szereplőre vonatkozó releváns
indikátorteljesítéshez. Az önkormányzat valamennyi, a fejlesztés szempontjából releváns indikátor esetében célérték vállalást tesz. e) standard
eljárás esetén a projekt terület-specifikus értékelési szempontok általi minősítése A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés a 75/2014. (VIII.29.)
számú határozatával fogadta el a „Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Program 2014-2020” c. dokumentumát: A Jász-Nagykun-Szolnok
Megyei Területfejlesztési Program 2014-2020 c. dokumentum kiemelten kezeli az „Esélyteremtő, befogadó, egészséges társadalmat”, mint az egyik
elsődlegesen fejlesztendő prioritást. Az önkormányzat tervezett fejlesztése beavatkozási szinten illeszkedik az „Egészségügyi ellátás
feltételrendszerének megerősítése” intézkedéshez. „A beavatkozás keretében az egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítésére kerül
sor. Egyrészről az egészségügyi alap-és járóbeteg-szakellátás, illetve fekvőbeteg-ellátás intézményi-, személyi- és eszköz (elavult vagy hiányos
műszerpark, IKT fejlesztések) feltételeinek javítását célzó beavatkozások, másrészről a turisztikai attrakciók egészségügyi szolgáltatásokkal való
kiegészítése, célzottan a megyében már meglévő fürdők egészségügyi szolgáltatásokkal pl. gyógyászati részlegekkel történő fejlesztései
valósulhatnak meg a kapcsolódó képzési programokkal és eszközbeszerzésekkel. Ezen beavatkozások révén javul a népesség egészségügyi
szolgáltatásokhoz való hozzáférése, illetve egészségi állapota.” A projekt illeszkedik a hatályos Megyei Területfejlesztési Program A.3. Egészséges,
képzett lakosság, együttműködő társadalom átfogó célhoz, valamint a S.1 A lakosság képzettségi szintjének és egészségi állapotának javítása
specifikus célhoz. Ezen felül illeszkedés található a Program 5. prioritásához, mely az Esélyteremtő, befogadó, egészséges társadalom elnevezéssel
bír – míg a prioritáson belül található 5.3 alprioritás szintén harmonizációt foglal magába az Egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítése
címmel. „Az egészségügyi ellátórendszer kapacitása, struktúrája, működése és infrastrukturális állapota jelentősen befolyásolja a népesség
egészségi állapotát. Az egészségügyi alap-és járó beteg szakellátás, fekvőbeteg-ellátás fejlesztései, az egészségturisztika és a meglévő fürdők
egészségügyi szolgáltatásainak bővítése, valamint a lakosság egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteinek bővülése, gyakorlatának
elterjesztése és az egészségfejlesztés, betegségmegelőzés hozzájárul az egészségi állapot javulásához.” Kapcsolódási pontok: 5.3.1. Beavatkozás:
Egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítése (kapcsolódás: egészségügyi alapellátás fejlesztése címen) A beavatkozás keretében az
egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítésére kerül sor. Egyrészről az egészségügyi alap-és járóbeteg-szakellátás, illetve
fekvőbetegellátás intézményi-, személyi- és eszköz (elavult vagy hiányos műszerpark, IKT fejlesztések) feltételeinek javítását célzó beavatkozások,
másrészről a turisztikai attrakciók egészségügyi szolgáltatásokkal való kiegészítése, célzottan a megyében már meglévő fürdők egészségügyi
szolgáltatásokkal pl. gyógyászati részlegekkel történő fejlesztései valósulhatnak meg a kapcsolódó képzési programokkal és eszközbeszerzésekkel.
Ezen beavatkozások révén javul a népesség egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférése, illetve egészségi állapota. 5.3.2. Beavatkozás:
Egészségtudatos életmódra nevelő programok, szűrőprogramok, a sport feltételrendszerének megteremtése (kapcsolódás: szűrőprogramok
feltételrendszerének megteremtése címen) E beavatkozás keretében valósulhatnak meg a lakosság közeli (pl. mobil szűrőbuszokkal megvalósuló)
szűrési programok, a komplex egészségnevelési, felvilágosító programok, az egészséges életmód elemeinek terjesztése, az iskolai programokba
mentálhigiénés szakemberek bevonása, az egészségnevelés, a tömegsport infrastrukturális fejlesztése, a lakosság szabadidős, rekreációs
sporttevékenységének ösztönzése, feltételeinek kiépítése az egészségmegőrzés, -fejlesztés és a prevenció érdekében. 5.4.1. Beavatkozás: Szociális
alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztései (kapcsolódás: védőnői szolgálat fejlesztése, családsegítés) A
fejlesztési elképzelés más ágazati OP-k kapcsolódó intézkedéseivel szinergiában valósul meg. A fejlesztés 5.000 főnél kisebb településen valósul
meg, Jásztelek állandó népessége 1641 fő (2015. január 1. adat). Jásztelek a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI.26.)
számú Korm. rendelet alapján a kedvezményezett Jászberényi járásban található. A fejlesztés eredményeként megvalósul az egészségház
felújítása. A fejlesztés eredményeként az önkormányzat 1 fő humánerőforrás fejlesztését is tervezi.
.