Jászteleki Egészségház felújítása


A projekt a pályázati felhívás mellékletét képező Területspecifikus melléklet 1.2. pontjában szerepelő Jászberényi, Mezőtúri, Szolnoki, Tiszafüredi járások számára elkülönített indikatív keretösszegre irányul (579,6 millió Ft) a) a projekt célja A Jászteleki Egészségház felújítása Jásztelek Községi Önkormányzat a tulajdonában lévő több mint 30 éves egészségházát szeretné felújítani jelen projekt keretében. Az elmúlt időszakban többször pályázott az épület felújítására, ezek közül a 2007-ben benyújtott komplex akadálymentesítésre vonatkozó pályázata (ÉAOP-2007-4.1.5) nyert támogatást. Az akadálymentesítés munkálatait 2009-ben fejezte be az önkormányzat. 2014-ben egy másik sikeres (KEOP-4.10.0/N) pályázat keretében sikerült napelemeket telepíteni az egészségház tetőszerkezetére. Az elmúlt időszakban végrehajtott fejlesztések ellenére ezidáig nem sikerült megoldani az épület energetikai korszerűsítését. Az intézmény működtetése jelentős többlet kiadást jelent az önkormányzat számára. A külső hőszigetelés és a nyílászárók cseréjével, valamint fűtéskorszerűsítéssel az épület fenntartási és üzemeltetési költségei csökkenthetőek. Ezen fejlesztések hiányában a meglévő napelemek sem tudnak 100%-os hatásfokon működni. A fenti fejlesztések megvalósítása elengedhetetlen az önkormányzat számára, hogy a lakosság számára korszerű körülmények között tudja biztosítani az egészségügyi szolgáltatásokat. A felújításra kerülő épület Jásztelek, Szabadság út 86/A (hrsz: 5) alatt található. Az elmúlt években az önkormányzat – anyagi lehetőségeihez mérten - csak a legszükségesebb állagmegóvó munkálatokat végezte el az épületen. Mára elengedhetetlenné vált az épület felújítása, hiszen gazdaságos módon már nem üzemeltethető, valamint a lakosságnak nyújtandó egészségügyi szolgáltatások bővítése miatt is nélkülözhetetlen a fejlesztés. Az orvosi rendelő nyílászárói elavultak, rosszul szigetelnek, a legtöbb ablakon bezárt állapotában is ujjnyi résen szökik a „meleg” levegő. Az ingatlan energetikai paraméterei nem megfelelőek, az épület hő vesztesége és az energia felhasználási költségei nagyon magasak. A műszaki leírás részét képező fotódokumentációban is jól látható, hogy mennyire elavultak a nyílászárók. A rendelőkben található eszközök többsége nem felel meg a korszerű egészségügyi alapellátás feltételeinek. Az eszközpark hiányos, elavult. A projekt keretében olyan új eszközök beszerzésére kerül sor, amelyekkel korábban nem rendelkezett az intézmény, vagy a meglévők cseréje indokolt. A projekt közvetlen célja tehát az egészségház épületének felújítása, amely magában foglalja a homlokzati hőszigetelést, a nyílászárók cseréjét, valamint a fűtés korszerűsítését. A tervezett fejlesztés megvalósításától az önkormányzat jelentős energia és fűtésköltség megtakarítást szeretne elérni. A tervezett épületenergetikai korszerűsítéseknek köszönhetően az épület „DD – korszerűt megközelítő” kategóriánál jobb, CC kategóriába fog esni. A fejlesztés eredményeként: - Jobb egészségügyi szolgáltatásokban részesülő lakosok száma: 1638 Fő - Fejlesztéssel érintett egészségügyi alapellátást nyújtó szolgálatok (benne: háziorvos, házi gyermekorvos, fogorvos, védőnői szolgálat, iskola-egészségügyi ellátás) száma: 4 db (házi orvosi szolgálat, védőnői szolgálat, iskola-egészségügyi szolgálat, fogászati szolgálat) - Újonnan épített vagy felújított rendelők, tanácsadók száma: 4 db A projekt átfogó célja az érintett településen élők számára a szolgáltatások színvonalának emelése, minőségi alapellátás biztosítása, valamint a különböző egészségügyi szolgáltatások egészségház épületében történő integrálása. A projekt támogatásból beszerzésre kerülő eszközbeszerzést is tartalmaz, melynek keretében a működtetéséhez szükséges eszközöket kívánja az önkormányzat beszerezni. Az önkormányzat a Pályázati Felhívás 3.2.1 d) pontja alapján - a támogatás visszafizetésének terhe mellett - vállalja, hogy legkésőbb a projektzárásig betölti az esetlegesen felmerült üres praxisokat. A fogorvosi praxis továbbra is helyettesítéssel fog működni. b) a projekt szakmai-műszaki tartalma a választott önállóan támogatható és önállóan nem támogatható tevékenységek körének a bemutatásával együtt A projekt önállóan és önállóan nem támogatható tevékenységeket is tartalmaz. Az önállóan támogatható tevékenységek közül sor kerül az egészségház épületének felújítására homlokzati hőszigeteléssel, nyílászárócserével, valamint fűtéskorszerűsítéssel. Az önállóan nem támogatható tevékenységek az alábbiak: - Eszközbeszerzés: a működési engedélyben és az OEP finanszírozási szerződésben foglalt tevékenységek végzéséhez szükséges minőségi definitív ellátás biztosításához elengedhetetlen műszer, gép és egyéb eszköz beszerzése, mobil eszközök preferálása mellett. - Szolgálati lakás parkettájának felújítása Az épület komplex akadálymentesítése 2009-ben megvalósult. c) a felhívás 3.2 pontjában előírt feltételek teljesülése Az önkormányzat a pályázati felhívás 3.2. pontjában szerepelő valamennyi feltételt figyelembe vette és teljesíti a tervezés és a megvalósítás folyamán: A pályázó a projektre vonatkozó valamennyi környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályt betartja. A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és viselkedésében a pályázó esélytudatosságot fejez ki: nem közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra vonatkozó meglévő előítéleteket. A projekt ellenálló az éghajlatváltozással és a természeti katasztrófákkal szemben. A projektnek nincs előre látható klímakockázata. A fejlesztés nem jár vizekbe történő beavatkozással. A projekt nem külterületen és nem zöldmezős beruházásként valósul meg. A pályázó figyelembe veszi és érvényesíti az egyetemes tervezés elveit, azaz a nők és férfiak igényeit, az idősek, a fogyatékosok és a gyermekek igényeit és bemutatja ennek módját. Az épület komplex akadálymentesítése 2009-ben megvalósult. A pályázó rendelkezik Helyi Esélyegyenlőségi Programmal. A fejlesztés 300 millió Ft alatti összköltséggel valósul meg, ezért költség-haszon elemzés elvégzése nem kötelező. A beruházás révén megvalósítani kívánt épületenergetikai korszerűsítés(ek) (energiahatékonysági fejlesztések, megújuló energia felhasználás) vonatkozásában az önkormányzat nem vesz igénybe a 2014-2020-as tervezési időszak TOP-3.2.1 felhívásából támogatást, továbbá ezen épületenergetikai korszerűsítés(eke)t és azok költségeit, számláit elkülöníthetően tartja nyilván. d) a felhívás tartalmi értékelési szempontok pontjában előírt feltételek teljesülése A megvalósuló infrastruktúra fejlesztés által a projekt hozzájárul a Semmelweis Tervben és az "Egészséges Magyarország 2014-2020." c. Egészségügyi Ágazatai Stratégiában foglalt célkitűzések megvalósulásához. A projekt keretében fejlesztésre kerül legalább egy alapellátási funkció. A fejlesztés eredményeként megvalósul az egészségház felújítása, amely a háziorvosi, a védőnői, az iskola egészségügyi és fogorvosi szolgálatnak ad helyet. A projekt illeszkedik a felhívás céljához. A fejlesztés a felhívásban szereplő célokat teljesíti, indokolatlan fejlesztési célokat nem nevesít. A beruházás a 290/2014. (XI.26.) Korm. rend. 3. sz. melléklete alapján kedvezményezett járásban található. Ellátási körzet lakosságszáma eléri a 900 főt. A településen egy körzet működik. A fejlesztéssel érintett szolgáltatás érvényes működési engedéllyel és OEP finanszírozási szerződéssel rendelkezik. Az önkormányzat a pályázatában és a megalapozó dokumentumban bemutatta a célcsoport igényeit és ennek megfelelően készült a projektjavaslat. A projekt csak a Felhívás 3.1. pontjában meghatározott támogatható tevékenységekhez igényel támogatást, valamint a projektjavaslat tartalma megfelel a 3.2. pontban foglalt kritériumoknak. A beszerzésre kerülő felszerelések, eszközök összhangban vannak a támogatási kérelemben bemutatott szakmai programmal. A fejlesztések megtervezésekor a támogatást igénylő egyeztetett az érintett egészségügyi szolgáltatóval a fejlesztési szükségletekről. A betervezett mérföldkövek reálisak és a felhívásban rögzített ütemezéssel összhangban vannak. Az önkormányzat pályázatában és a megalapozó dokumentumban bemutatta, hogy rendelkezik megfelelő mértékű, a projekt tartalmához illeszkedő orvosi és asszisztensi humánerőforrással. Az egészségházban jelenleg egy házi orvos – helyettesítéssel -, egy asszisztens és egy védőnő – állandó megbízással -, valamint egy fogorvos – helyettesítéssel – dolgozik. A fejlesztési elképzelés bemutatásában mérlegelésre került, hogy milyen valós kockázati tényezők veszélyeztetik a fejlesztés megvalósulását, azok milyen valószínűséggel következhetnek be, milyen hatást gyakorolnak a fejlesztésre, az önkormányzat a kockázati tényezők kivédésére javaslatot tett. A projekttevékenységek komplex fejlesztést biztosítanak. A tervezett alapellátási fejlesztés hozzájárul az adott településen a népesség megtartásához, az életminőség javításához, a munkaképesség fenntartásához és az elérhetőség javításához. A fejlesztési elképzelés más ágazati OP-k kapcsolódó intézkedéseivel szinergiában valósul meg. A projekt hosszú távú fenntartását az egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltató és az önkormányzat közötti szakmai együttműködések, megállapodások biztosítják és ez a támogatási kérelemben bemutatásra került. Az ellátandó betegszám, helyi demográfiai, gazdasági helyzetből adódó releváns helyi szükségletek alakulása biztosítja a fejlesztés szakmai fenntarthatóságát. A projekt keretében olyan infrastrukturális fejlesztés valósul meg, amely hozzájárul a környezeti fenntarthatósághoz az erőforrás-hatékonysági és a környezettudatossági szempontok érvényesítésével. A projekt figyelembe veszi a költséghatékonysági szempontokat, melynek eredményeként a projektben tervezett fejlesztések hozzájárulnak az intézmény takarékos költségvetéséhez, működési költségeinek csökkentéséhez. Az egészségügyi alapellátási rendszer infrastruktúrája területileg kiegyenlítődik: rossz állapotú, illetve hiányos vagy elavult eszközökkel rendelkező egészségház épületének felújítása valósul meg. A beruházás költséghatékony módon, reális és takarékos költségvetéssel tervezett. A fejlesztési elképzelés reálisan járul hozzá az adott területi szereplőre vonatkozó releváns indikátorteljesítéshez. Az önkormányzat valamennyi, a fejlesztés szempontjából releváns indikátor esetében célérték vállalást tesz. e) standard eljárás esetén a projekt terület-specifikus értékelési szempontok általi minősítése A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés a 75/2014. (VIII.29.) számú határozatával fogadta el a „Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Program 2014-2020” c. dokumentumát: A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Program 2014-2020 c. dokumentum kiemelten kezeli az „Esélyteremtő, befogadó, egészséges társadalmat”, mint az egyik elsődlegesen fejlesztendő prioritást. Az önkormányzat tervezett fejlesztése beavatkozási szinten illeszkedik az „Egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítése” intézkedéshez. „A beavatkozás keretében az egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítésére kerül sor. Egyrészről az egészségügyi alap-és járóbeteg-szakellátás, illetve fekvőbeteg-ellátás intézményi-, személyi- és eszköz (elavult vagy hiányos műszerpark, IKT fejlesztések) feltételeinek javítását célzó beavatkozások, másrészről a turisztikai attrakciók egészségügyi szolgáltatásokkal való kiegészítése, célzottan a megyében már meglévő fürdők egészségügyi szolgáltatásokkal pl. gyógyászati részlegekkel történő fejlesztései valósulhatnak meg a kapcsolódó képzési programokkal és eszközbeszerzésekkel. Ezen beavatkozások révén javul a népesség egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférése, illetve egészségi állapota.” A projekt illeszkedik a hatályos Megyei Területfejlesztési Program A.3. Egészséges, képzett lakosság, együttműködő társadalom átfogó célhoz, valamint a S.1 A lakosság képzettségi szintjének és egészségi állapotának javítása specifikus célhoz. Ezen felül illeszkedés található a Program 5. prioritásához, mely az Esélyteremtő, befogadó, egészséges társadalom elnevezéssel bír – míg a prioritáson belül található 5.3 alprioritás szintén harmonizációt foglal magába az Egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítése címmel. „Az egészségügyi ellátórendszer kapacitása, struktúrája, működése és infrastrukturális állapota jelentősen befolyásolja a népesség egészségi állapotát. Az egészségügyi alap-és járó beteg szakellátás, fekvőbeteg-ellátás fejlesztései, az egészségturisztika és a meglévő fürdők egészségügyi szolgáltatásainak bővítése, valamint a lakosság egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteinek bővülése, gyakorlatának elterjesztése és az egészségfejlesztés, betegségmegelőzés hozzájárul az egészségi állapot javulásához.” Kapcsolódási pontok: 5.3.1. Beavatkozás: Egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítése (kapcsolódás: egészségügyi alapellátás fejlesztése címen) A beavatkozás keretében az egészségügyi ellátás feltételrendszerének megerősítésére kerül sor. Egyrészről az egészségügyi alap-és járóbeteg-szakellátás, illetve fekvőbetegellátás intézményi-, személyi- és eszköz (elavult vagy hiányos műszerpark, IKT fejlesztések) feltételeinek javítását célzó beavatkozások, másrészről a turisztikai attrakciók egészségügyi szolgáltatásokkal való kiegészítése, célzottan a megyében már meglévő fürdők egészségügyi szolgáltatásokkal pl. gyógyászati részlegekkel történő fejlesztései valósulhatnak meg a kapcsolódó képzési programokkal és eszközbeszerzésekkel. Ezen beavatkozások révén javul a népesség egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférése, illetve egészségi állapota. 5.3.2. Beavatkozás: Egészségtudatos életmódra nevelő programok, szűrőprogramok, a sport feltételrendszerének megteremtése (kapcsolódás: szűrőprogramok feltételrendszerének megteremtése címen) E beavatkozás keretében valósulhatnak meg a lakosság közeli (pl. mobil szűrőbuszokkal megvalósuló) szűrési programok, a komplex egészségnevelési, felvilágosító programok, az egészséges életmód elemeinek terjesztése, az iskolai programokba mentálhigiénés szakemberek bevonása, az egészségnevelés, a tömegsport infrastrukturális fejlesztése, a lakosság szabadidős, rekreációs sporttevékenységének ösztönzése, feltételeinek kiépítése az egészségmegőrzés, -fejlesztés és a prevenció érdekében. 5.4.1. Beavatkozás: Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztései (kapcsolódás: védőnői szolgálat fejlesztése, családsegítés) A fejlesztési elképzelés más ágazati OP-k kapcsolódó intézkedéseivel szinergiában valósul meg. A fejlesztés 5.000 főnél kisebb településen valósul meg, Jásztelek állandó népessége 1641 fő (2015. január 1. adat). Jásztelek a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI.26.) számú Korm. rendelet alapján a kedvezményezett Jászberényi járásban található. A fejlesztés eredményeként megvalósul az egészségház felújítása. A fejlesztés eredményeként az önkormányzat 1 fő humánerőforrás fejlesztését is tervezi. .